vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Flygande Jacob

Publicerad 2015-12-28 22:49:00 i Allmänt,

 
Det här är åter igen en sån där "höftad" maträtt :-) Fic frågan var jag hade receptet, som svar pekade jag på huvudet. Fick en suck till svar och frågan: "har du någon aning?" Ja, ja, jag ska försöka få ner det på pränt. Det är egentligen inget svårt recept, mest osäker på mängderna man behöver ha.
Jag i min tur fick det här receptet av Marie-Louise och Henrik (ett kompispar från tiden då jag hade min irländska setter Elsa) ca 1996... några år gammalt med andra ord ;-) Det är som min dotter säger: du är ju född på stenåldern... grrr... ;-) Flygande Jacob är också en maträtt som det finns mängder av varianter på, men här kommer min... eller jag menar Marie-Louise och Henriks ;-)
 
Men i alla fall, det här behöver du:
 
ris till ca 5 personer
4 kycklingfiléer
salt
peppar
5 dl vispgrädde
1,5 dl chilisås
3 pkt bacon
1-2 bananer
drygt en näve nötter av något slag, vi brukar ha chlinötter, men ibland ska den vara glutenfri och då kör vi med torrostade jordnötter, men det funkar också med salta jordnötter.
 
Gör så här:
Börja med att sätta igång riset och koka det. Sätt på ugnen på 225 grader. Ansa sen kycklingen och skär den i mindre bitar. Stek den sen färdigt i stekpanna, salta och peppra. Under tiden riset kokar, kycklingen steks klipper du baconet och fixar så det blir knapperstekt och låt det sen rinna av på hushållspapper. Vispa också vispgrädden och blanda sen ner chilisåsen.
Smörj en ugnsform. Lägg i kycklingen, på med baconet, sen på med riset. Därefter på med bananerna, såsen och sist strössla över nötterna. 
In i ugnen i 15-20 minuter tills gratängen har fått fin färg och grädden bubblar ordenligt ute i kanterna.
 
Gott med en sallad och vitlöksbröd till :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela