vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Mintiga snöbollar

Publicerad 2015-12-01 21:52:00 i Allmänt, glutenfritt, godis, julgodis,

De här är favoriter och ett måste varje jul! Vi har några sådana. Eftersom jag älskar att pröva nya recept och nya saker, blir det lätt nya favoriter varje år... Det är inte alltid bra att kylen är full av julgodis! ;-)
 
En av "mina följare" på instagram tillika min gamla vän har lite ångest inför julen i år då hon ska undvika: socker, nötter och gluten! Fy, avundas henne inte! Kan inte vara lätt!
Men de här går nästan igenom alla krav: använd glutenfritt havregryn och byt ut sockret mot agavesirap och byt ut vaniljsockret mot vaniljextrakt eller vaniljpulver. Jag har inte testat den sirap själv ännu, men blev ju väldigt nyfiken på att göra det ;-)
Här kommer i alla fall receptet:
 
Du behöver:
2 dl socker (mindre mängd om du använder agavesirap, den har större sötningseffekt än vitt socker)
2 msk vaniljsocker (pröva dig fram med mängden vaniljextrakt eller vaniljpulver, osäker på omvandlingsmått)
4 dl havregryn (glutenfritt om du vill det)
2 dl kokos
4 msk kakao
50 g smör (rumsvarmt)
2 ägg
8-12 droppar pepparmyntsolja (jag brukar ha apotekets) pröva dig fram, det beror på hur mintiga du vill ha dem.
Florsocker
 
Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Rulla små bollar och rulla dem i florsocker, det ska vara mycket florsocker.
Förvara kallt.
När de står i kylen "försvinner" florsockret något. Man kan vid servering dusta över lite nytt så ser det lite piffigare ut :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela