vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Ibland blir det inte så bra som man hade tänkt sig...

Publicerad 2015-11-22 12:44:00 i Allmänt, dessert, fika, fredagsfika, paj,

Igår hade jag som sagt många bollar i luften med lövbiffsgryta, chokladkolapaj, knäckig äpplepaj och små havrebottnar. Jag har gjort allt tidigare förutom chokladkolapajen så det kändes rätt säkert. Så när resultatet blev knappt godkänt i mina ögon och ur mina smaklökars mått sett så blir det en liten besvikelse :-(
Allt gick som sagt att äta, men det blev inte det där lilla extra som jag var ute efter.
 
 
Att allt blev katastrof är inte riktigt sant, äpplepajen och de små havreformarna blev gudomliga! Dessa har jag lagat så många gånger att jag nästan kan göra dem i sömnen, lätta och snabbbakade, perfekt!
Så här kommer receptet på äpplepajen i alla fall ;-)
 
Knäckig äpplepaj
 
200 g smör
4 dl havregryn
2,5 dl socker
3/4 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
 
äpplen efter eget tycke och smak 
 
Gör så här:
Smält smöret, blanda ner resten av ingredienserna förutom äpplena. Äpplena skalar du, kärnar ur och klyftar upp. Lägg äpplena i botten på en pajform täck med degen och in i ugnen i ca 30 minuter i 175 grader.
 
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela