vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Gräddsås (till köttbullar eller köttfärslimpa)

Publicerad 2016-01-25 19:14:00 i Allmänt, sås,

Det där med sås är inte min starka sida, men idag när hade det var missat att vi inte hade någon mix hemma tänkte jag: vad sjutton, någon gång måste jag väl lyckas?
Och det blev inte så dumt, riktigt nöjd faktiskt, så den här får det bli hädanefter när det är köttbullar eller köttfärslimpa ;-)
 
Du behöver:
5 dl vatten
1,5 msk kalvfond
1,5 dl vispgrädde
2-3 tsk vinbärsgelé (idag använde jag rödavinbärsgelé, men funkar minst lika bra med svartavinbärsgelé)
1 msk smör
5-7 msk ljus maizena redning (beroende hur tjockflytande du vill ha den)
1-2 krm salt
lite vitpeppar
en skvätt soja
 
Gör så här:
Koka upp vatten, fond, grädde och vinbärsgelén, gelén ska smälta, rör under tiden.
Klicka i smöret och häll sen i maizena (mängd efter tycke och smak) och rör runt.
Smaka av med salt, vitpeppar, soja och ev gelé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela