vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Vilken är den bästa kladdkakan? 😏

Publicerad 2016-11-19 19:03:17 i Allmänt, choklad, dessert, fika, fredagsfika,

Den här! Tycker i alla fall jag 😉 Nä, det finns massor av fantastiska recept på kladdkaka, men det här är en av det godaste jag vet 🙂. Du får testa och skriv sen vad du tycker 😉
Grundreceptet har jag fått från min gamla vän Björn Rydalm, tack! 💕

 Du behöver:

100 g smör
200 g choklad (jag brukar ta den som är 55%)
3 st ägg
2,5 dl strösocker
2,5 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Hacka chokladen.
Smält smöret. Tag av kastrullen från plattan och rör ner chokladen så den smälter.
Blanda ihop ägg och socker, rör sen ner de torra ingredienserna. Till sist blanda ner smör och choklad blandningen.
Häll i en smörad form med löstagbar botten.
Ställ in i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ca 20 minuter.
Obs! Passa tiden! Den ska stelna och få lite småsprickor (de flesta får det) på ytan, men kladdig pch lös inuti.

Servera med hallon och grädde eller vaniljglass till eller varför inte toppa med lite kola och hackade nötter?

Kolasås:
50 g smör
0,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1-2 dl nötter (cashew- eller jordnötter, eller en blandning)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt socker och sirap.
Koka i 2 minuter.
Häll över den avsvallnade kakan och toppa med nötterna (grovhackade om du känner för det)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela