vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Köttfärspaj med soltorkade tomater, fetaost och oliver

Publicerad 2017-12-01 12:17:05 i Allmänt, köttfärs, matpaj,

Jag älskar paj! Och det är inte så krångligt som många tänker med pajdeg, stå kallt, förgrädda och sen fyllning, det låter och känns krångligare än vad det är... tycker jag 😉 men det kanske beror på att jag tycker det är så gott 😃
Här kommer i alla fall en köttfärspaj med lite medelhavsinspiration 😊
Du behöver:
pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk kallt vatten
fyllning:
2-3 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
500-600 g nötfärs
150 g soltorkade tomater
1 dl svarta urkärnade oliver
390 g pastasås (med vitlök)
1,5 msk kalvfond
0,5 msk oregano
1,5 msk tomatpuré
Salt
Vitpeppar
200 g apetina vit ost eller fetaost
Riven ost
Ev. creme fraiche
Gör så här:
Börja med pajdegen. Smula ner smöret i mjölet och blanda sen ner vattnet, knåda ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en smord pajform.
Låt den stå kallt medans fyllningen görs (20-30 minuter)
Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka schalottenlöken fint, skala och pressa vitlöken, stek all lök mjuk i smör.
Ner med färsen och blanda runt lök och färs, stek tills färsen är genomstekt.
Hacka under tiden de soltorkade tomaterna och oliverna.
När färsen är genomstekt blandas pastasås, kalvfond, oregano, tomatpuré och oliverna ner. Smaka av med salt och peppar.
Ta fram pajskalet, förgrädda i ca 10 min.
Blanda ner fetaosten i köttfärsröra.
När pajskalet är klart hälls köttfärsröra i och den rivna osten strös över.
(För att få ett litet krämigare täcke går det att blanda den rivna osten med creme fraiche och sen stryks på pajen).
Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Serveras med en sallad och en vitlökssås.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela