vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Alla ❤-dag cookie 😍

Publicerad 2017-02-13 20:17:00 i Allmänt, fika,

Det där med alla hjärtans dag, vad tycker du om det?
"Ny tradition" "Handlarnas försäljningsknep" "Gullig" "Ingen svensk tradition".... Finns en del åsikter kring den här dagen 😏
Men är det inte så? Att all kärlek - kärleken till sina barn, sin respektive, sina föräldrar, nära vännen, kollegorna - all kärlek är väl värd att uppmärksammas och lyftas fram, lyftas upp? 
Okej, vi börjar imorgon och sprider massa kärlek runt oss och sen kör vi nååågra dagar till under året - okej? 😏💕
Men jag tänker börja redan idag! Jag skickar ett stort hjärta och ett tack till dig som är inne och läser min blogg 😊 ❤TACK ❤
Och jag kommer uppmärksamma mina fantastiska kollegor med lite fika imorgon 😊. Det var meningen att de skulle se ut som hjärtan, men det var rätt svårt faktiskt, men de funkar ju att äta ändå 😉 fika är ju fika liksom 😋☕🍪
Cookie med kondenserad mjölk och hackad choklad 
Du behöver:
200 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
2 dl kondenserad mjölk
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
50 g mörk choklad
50 g mjölk
Gör så här:
Hacka chokladen.
Vispa smör och farinsocker med elvisp.
Blanda ner den kondenserade mjölken och sen de torra ingredienserna samt chokladen. Blanda ihop till en ganska kladdig deg.
Dela degen i ca 24 bitar. Rulla bollar och lägg glest på en plåt (max 12 st/plåt) platta till lite lätt.
Om du vill göra hjärtanformade cookies rullas degen till en avlång korv och viker den på mitten så degbiten formas som ett V.
Ställ in i ugnen, 175 grader i varmluftsugn, i ca 10 minuter.
Låt svalna något på plåten och lägg sen över på ett galler för att svalna helt.
Ett tips! Värm dem något innan du äter dem, då blir de så där gött lite småsega i mitten 😊👍😍

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela