vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Färsiga rullar

Publicerad 2017-01-15 19:56:00 i Allmänt, buffé, köttfärs, lättlagat, snabblagat,

Så smidigt! Så snabbt! Så lätt! Och dessutom gott 😏Japp, här har ni ett recept som underlättar vardagen samtidigt som det funkar lika bra att bjuda på, kanske ha på en buffé? 
Det är helt enkelt köttfärs inrullad i rökt skinka i en gräddig sås. 
På webben kan man hitta många varianter på det här, men här serverar jag er mitt recept 😊
 
Du behöver:
600 g köttfärs
1 liten röd lök
2 tsk paprikapulver
0,5 tsk chilipulver
0,5 tsk salt
1 krm pepparmix 
1 ägg
8-10 skivor rökt skinka (lite större modell av skivor, inte små runda, då behöver du fler)
 
3 dl vispgrädde 
1,5 dl chilisås
Ev. 2 tsk sambal oelek 
Lite riven ost
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en form.
Hacka löken fint och stek den mjuk i lite smör.
Blanda färsen, löken och kryddorna. Tillsätt ägget, blanda väl.
Lägg en skinkskiva på bänken. Forma en större klump färs till en knubbig korv, lägg den på skinkskivan och rulla in. Skinkan ska gå runt korven med färs, gör den inte det får du minska mängden färs i. 
När rullen är klar läggs den i den smorda formen med skarven nedåt. Fortsätt tills både färs och skinka är slut.
Blanda ihop grädde, chilisås och ev sambal oelek, häll över rullarna och strö till sist över lite riven ost.
In i ugnen i ca 20 min. (I slutet sätter jag oftast igång grillen så det blir lite extra färg)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela