vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Mammas fiskgratäng

Publicerad 2017-01-13 17:11:00 i Allmänt, fisk, vardagsmat,

Den här fiskrätten är för mig ett enda stort minne från när jag växte upp. Jag blev alltid överlycklig när mamma hade lagat den :-) Får se om den blir lika uppskattad av er eller mina barn ;-) Mamma använde ketchup, men jag tror jag föredrar tomatpuré mer idag. Tänk på att använda lagom stor gratängform! Anledning till varför det inte är någon bild med den här gången beror just på detta - för liten form = total översvämning och inte så snyggt resultat...
Uppdatering av bild (äntligen 😉)
 Gratängen innan den åker in i ugnen.
 Du behöver:
(Potatis, smör och mjölk till att göra potatismos)
600 g torskfilé
salt 
vitpeppar
3 dl vispgrädde
1 dl tomatpure 
(riven ost om man vill) 
 
Gör så här:
Börja med att skala potatisen och koka den för att kunna göra potatismos. (Moset ska vara något fastare när man ska ha in det i ugnen)
Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en ugnsfast form. Lägg i fisken mitt i formen, salta och peppra lätt.
Blanda grädden och tomatpurén.
När potatisen är klar och du har gjort mos, spritsa eller klicka ut i formen runt fisken.
Häll över grädden (strö över lite riven ost i mitten, över fisk delen av gratängen.)
Ställ in mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Klar 😊 får öva mer på det där med att spritsa tror jag 😅
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela