vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Knäckande gott ;-)

Publicerad 2015-12-01 22:11:00 i Allmänt, glutenfritt, godis, julgodis,

Ytterligare ett måste till julen: knäck! En klassiker! 
Här har ni mitt recept och det har inte den klassiska mandeln i, uppskattar mer utan, så utan får det bli hos oss.
Är du väldigt förtjust i mandel och just mandel i knäck så tillsätt 1 dl hackad skållad mandel i slutet innan du lägger upp i formar.
 
 
Du behöver:
2 dl vispgrädde
2 dl sirap
2dl socker
25g smör
60-70 knäckformar
 
Gör så här:
Blanda ihop vispgrädde, sirap och socker i en kastrull. Koka utan lock tills knäcksmeten är 125-130 grader.
Ta av från spisen och klicka i smöret, blanda om.
Använd två skedar (jag brukar använda en stor och en liten) att ösa upp i formarna som står utställda på en plåt med bakplåtspapper. 
Ös på snabbt då knäcksmeten stelnar snabbt. Blir det för hårt och svårt brukar jag värma på den liten igen tills den är formbar.
Förvara kallt i burk med papper mellan varje lager av knäck.
 
Eftersom dottern inte är så förtjust i ren kolasmak så gör jag några med lite kakao i, gott!
Man kan smaksätta knäck med massa olika smaker, t.ex polkagris, lime, kokos, men jag föredrar den klassiska! Vad gillar du bäst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela