vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Laxtortilla

Publicerad 2017-05-22 20:57:00 i Allmänt, brödmat, fisk, snabblagat,

 
Så skeptisk som jag var till den här maträtten är det sällan jag är, samtidigt som jag tyckte att den lät spännande. Det här är inget eget recept, utan grunden är hämtad från vardagsmaten.se och det finns likadant på snabbgross.se och liknande på hemmets.se, med andra ord finns det på fler ställen än här. 
Jag blev i alla fall otroligt positivt överraskad och barnen instämde, båda två, hör och häpna! Så det här hamnar definitivt på vår veckomatsedel igen.
Testa du också och skriv vad du tycker!
Du behöver:
600g lax
1-1,5 påse taco kryddmix
 
150 g fryst mango
4-5 salladslökar
15 g inlagd jalapeno
1-2 msk rapsolja
1,5 tsk vitvinsvinäger
ev salt och peppar
 
tortillabröd
gräddfil
tomatsalsa
gurka
sallad
Gör så här:
Tärna laxen och blanda ihop med kryddmixen, låt stå en liten stund.
Under tiden görs mangoslasan. Skär mangon i mindre bitar, finhacka salladslöken och finhacka jalapenon.
Blanda ihop mango, lök, jalapeno, rapsolja och vinäger. Smaka av med salt och peppar.
Hacka gurka och sallad och lägg upp i små skålar.
Stek laxen i smör tills den är genomstekt och har en fin yta.
Servera i tortillabröd med mangosalsa, ost, gurka, sallad, gräddfil och tomatsalsa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela