vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Biskvi+prinsess=Bisess

Publicerad 2019-02-08 16:23:48 i Allmänt, fredagsfika,

Många är hybriderna inom bakelsernas värld, en del är sagolika och en del är mindre lyckade 😅
Tänkte ge mig på det där också och klurade på vad som kunde bli en rolig (och naturligtvis god) kombo. Jag älskar biskvier och jag älskar prinsesstårta! Ja, jo, det kunde nog bli bra tänkte jag... söker på nätet och då finns den redan där! Någon mer har alltså tänkt på denna lysande idé 🙄😉 Ja, ja, kul att fler gillar att testa och mixa, blir så mycket roliga och goda saker - det är ju positivt 😊👍🏻
Här har ni i alla fall min hybrid: Bisess 
 Ja, jag vet vad de påminner om 😉 - små bröst 😏
Du behöver:
botten:
400 g mandelmassa
2 äggvitor
fyllning:
150 g smör
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
0,5 dl hett vatten (kokat)
Sylt (jordgubb eller hallon) eller mosade hallon
topping:
marsipan (jag använder ett färdigt marsipan lock 😊👍🏻)
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Grovriv mandelmassan och rör sen ner äggvitorna så det blir en hyfsat slät deg.
Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper (jag fick 15 stycken relativt stora, de sväller något). Låt svalna på plåten.
In i ugnen i ca tio minuter, tills de har fått lite färg.
Under tiden vispas smör, florsocker och vaniljsocker ihop till en kletig massa.
Vispa ner lite hett vatten åt gången. Vispa i 8-10 minuter.
Nu till monteringen:
Lägg en klick sylt i mitten på en botten.
Spritsa eller klicka smörkräm runt om och över utan att blanda ihop allting.
Täck toppen på Bisessen med marsipan och tryck till lite på sidan. 
Dusta över florsocker vid servering.
Toppa ev med lite rosafärgad mandelmassa/marsipan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela