vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Kinesisk köttfärsröra

Publicerad 2017-12-14 22:55:34 i Allmänt, brödmat, köttfärs,

Äntligen har jag fått bort det inlägget som blev galet och gör nu ett nytt försök att publicera receptet på den kinesiska köttfärsröran.
Det tar sån otrolig kraft och energi när det krånglar och just nu har jag inte den 😞, all energi går åt till att vara med nära och kära i en tuff situation 😔. Det är också därför det dröjer innan recepten kommer ut här, men jag hoppas att du som följer mig, har tålamod och förståelse för det 💕
Nu till receptet:
Äntligen! Här kommer receptet! Väl värt att vänta på!😉
Du behöver:
100 g champinjoner
1 röd lök
1 orange paprika
1-2 vitlöksklyftor
500 g högrevsfärs (funkar med "vanlig" nötfärs också)
1,5 msk asian fond red and hot (touch of taste)
1 msk kinesisk soja
1 msk sweetchilisås
Gör så här:
Hacka champinjonerna och fräs dem i smör.
Hacka röd löken, skala och pressa vitlöksklyftorna och häll över champinjonerna, sänk värmen på plattan.
Skär paprikan i mindre bitar och häll även den i röran med champinjoner och lök.
Stek färsen i smör i en stekpanna, när den är genomstekt och det mesta av vätskan är borta, blanda ner fond, soja och sweetchilisås. 
Rör ihop de båda rörorna och låt det få stå och gotta till sig lite på spisen.
 
Servera ipitabröd med gurka, sallad och en vitlökssås.
(Man kan även äta det i tortillabröd eller med ris, klyftpotatis eller rotfrukter till)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela