vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Köttfärssås & spagetti i thailändsk tappning

Publicerad 2018-04-25 21:51:45 i Allmänt, köttfärs, snabblagat, vardagsmat,

Återhämtat oss från resan och börjat återkomma till vardagen igen 😊. Dags för lite nya recept, eller vad tycker ni? Tycker i alla fall jag att det är på tiden! 😅
Mina barn har aldrig, verkligen aldrig, uppskattat när jag gör vanlig köttfärssås och spagetti, så då får jag väl göra en ovanlig då! 😉 Med lite fisksås och japansk soja och nudlar istället för spagetti så blev det helt plötsligt en thailändsk variant av det hela och då blev det ju genast mycket godare! 😏
Köttfärssås med thailändsk touch som serveras med nudlar.
Du behöver:
600g blandfärs
1 liten purjolök
2 vitlöksklyftor
2 morötter (mellanstora)
1,5 tsk sambal oelek
1,5 msk fisksås
1 msk japansk soja
1 tsk honung
1 burk kokosmjölk
salt
peppar
servera nudlar till
Gör så här:
Hacka purjolöken fint och skala och pressa vitlöken.
Fräs i smör (inte så det får färg), blanda ner färsen och låt allt steka ihop tills färsen är genomstekt.
Under tiden skalas morötterna och rivs grovt, blanda ner i färsen och rör om.
Ta sedan resten av ingredienserna och blanda ner. Rör runt ordentligt och låt koka ihop en liten stund.
Smaka av med salt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela