vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Falukorvstortilla med eldost/halloumi

Publicerad 2021-02-15 16:25:18 i Allmänt, Korv, brödmat, lättlagat, snabblagat, vardagsmat,

Oj, oj, jag förstår inte hur svårt det kan vara att ta kort på maten jag lagar 🙄 tydligen jättesvårt!! 😂 Ja, ja, jag får utmana er fantasi och ni får helt enkelt försöka föreställa er det hela tills det kommer en bild 😉 
Eldosten kommer från Kråkarps mejeri, men det går även att använda Halloumi som finns i matvarubutikerna.
Du behöver: 
600g falukorv
1 frp eldost/halloumi
2 klyftor vitlök
1 schalottenlök 
2 tsk spiskummin 
1 tsk chiliflakes 
2 msk tomatpuré
En liten skvätt vatten
Gör så här: 
Hacka vitlök och schalottenlök.
Stek/smält den i smör i en stekpanna/större kastrull med ytbehandling.
Skär falukorv samt eldost/halloumi i stavar.
Blanda ner falukorven i löken och stek på så korven får yta.
Blanda ner spiskummin, chiliflakes och tomatpuré, blanda runt och fräs på. Blanda ner lite vatten.
Stek eldost/halloumi i en stekpanna bredvid.

Servera  I tortillabröd med sallad, hackad gurka, rostad lök, gräddfil och jalapeño om man gillar det.
Istället för matbild så får det bli en underbar bild på mina syskonbarn och när vi var ute och busade runt i snön, krispigt och fantastiskt vackert!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela