vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Min bästa Carbonara!

Publicerad 2016-01-27 20:33:00 i Allmänt, lättlagat, pasta, snabblagat, vardagsmat,

Carbonara äter vi när bara sonen och jag är hemma, ingen annan som uppskattar det ;-) En tycker inte om bacon, en annan tycker inte om ihopblandningen, den sista tycker bara att det är gojigt. Tur att smaken är som baken ;-) 
Här är i alla fall receptet på min bästa Carbonara  
 
 
Du behöver:
350g spagetti
3 pkt bacon (från glada svenska grisar ;-) )
2 vitlöksklyftor
3 ägg
2 msk vispgrädde (funkar också med tjock lantmjölk)
50 g riven parmesan (funkar med annan stark ost, men jag uppskattar parmesanens smak)
svartpeppar eller pepparmix
riven parmesan till serveringen
 
Gör så här:
Koka spagettin efter anvisningarna på paketen.
Strimla baconet, skala och fixa iordning vitlöken (den kan hackas eller pressas). Stek baconet knaprigt och låt vitlöken steka med i slutet. Låt det rinna av.
Blanda/vispa ägg och vispgrädde (eller mjölk) och blanda sen ner parmesanen.
Värm en serveringsskål.
När spagettin är klar, häll av den i ett durkslag och lägg över i den värmda serveringsskålen. Blanda direkt i äggblandningen och vänd runt.
Blanda ner baconet och strö/mal över rikligt med peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela