vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Kladdkaka med glasyr

Publicerad 2017-02-19 19:27:00 i Allmänt, fika, fredagsfika,

Vi blev lite fikasugna, dottern och jag, idag. Hon skulle plugga och jag skulle städa... Så för att lätta upp stämningen lite bakade jag en kaka som vi sen njöt av till ett avsnitt med "Shooter" som finns på Netflix. En superbra serie tycket vi 🙂👍.
Men varför göra en vanlig kladdkaka när man kan lyxa till det lite? Jag gillar ju det där med glasyr, kladdigt, sött och gott, Dottern älskar choklad. Ja, men då gör vi en kladdkaka med glasyr 😊. Jag hade ingen choklad hemma till glasyren, så det fick bli en glasyr med kakao istället.
Det här receptet är till en avlång s.k. brödform, vill du göra den i en rund form (ca 24 cm) dubblar du bara satsen.
 
Du behöver:
75 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
1 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Glasyr:
40 g smör
2,5 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk vatten
ev. kokos att strö över
Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en "brödform" med bakplåtspapper.
Smält smöret till kladdkakan och ställ åt sidan.
Rör ihop ägg och socker (ska inte vispas pösigt, bara röras ihop). 
Häll i alla torra ingredienser och rör om, häll sedan i det smälta smöret. 
Häll ner i formen och ställ in i mitten av ugnen i 15 - 20 minuter. Låt kakan svalna i formen.
 
Smält smöret till glasyren. 
Rör ner de torra ingredienserna och sen vattnet (anpassa mängden vätska till den konsistens du vill ha på glasyren).
Häll på glasyren när kakan har svalnat. 
Strö över ev. över lite kokos.
Låt kakan stå till sig i kylskåpet.
 
Servera med grädde och jordgubbar 🍓 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela