vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Morotskaka

Publicerad 2017-02-05 13:20:00 i Allmänt, fika, fredagsfika,

I fredags var det morotskakans dag och jag var ansvarig för fredagsfikat på jobbet, ja ni förstår säkert vad jag bjöd mina kollegor på 😏
Den här tycker jag är fantastiskt god och med tanke på att det knappt fanns något kvar när jag kom hem i fredags så tror jag att mina kollegor uppskattade den också. 😊
Du behöver:
3 ägg
3 dl socker
3 dl finrivna morötter
1 dl rapsolja
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 tsk salt
frosting:
100 g rumsvarmt smör
200 g philadelphiaost
4 dl florsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form som är 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner morötterna och rapsoljan.
Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i smeten.
Häll upp smeten i formen och ställ in i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.
Låt kakan svalna helt.
Vispa i hop smör och philadelphiaost och vispa sen ner florsockret.
Bred på den kalla kakan.
 
Eftersom det finns vissa lokaler och ställen som man inte får ha saker med mandel eller haselnötter gjorde jag morötterna som jag dekorerade kakan med utav kokosmassa och bladen av vit choklad färgad med grön hushållsfärg.
Kokosmassan är lätt att göra och man kan även använda den som ersättning för mandelmassefyllningen på semlor, häll bara i lite mer vatten så den blir mjukare.
Kokosmassa (till dekorationsfigurer)
Du behöver:
50 g kokos
50 g socker
ca 0,75 msk kallt vatten
hushållsfärg
Gör så här:
Mixa kokos och sockret tillsammans till en fingryning massa. 
Droppa succesivt i vatten tills du får en lagom konsistens på massan.
Droppa i den färg du vill ha, mixa runt och forma sen figurer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela