vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Vintips

Publicerad 2017-01-08 21:42:00 i Allmänt, vin,

Det där med vin kan kännas som en djungel! En del får det att låta förfärligt märkvärdigt och det ska smaka lakrits, örter, svarta vinbär, rostad fatkaraktär och det ska dofta viol, pomerans, läder eller kanske animaliskt (eller som min svåger sa när vi var på vinprovning för många år sen: det luktar lad'gård ;-) )
Men, det är verkligen så med vin, att det är otroligt personligt vad man tycker och inte tycker är gott. Bara för att ett vin kostar mycket eller experterna lovordar det, så betyder inte det att man själv tycker det är gott. Det är så mycket mer som påverkar, bland annat vad man är på för humör, vad man har ätit och druckit innan eller vad man äter till just då.
Så när jag skriver en tanke om ett vin, så är det min tanke, mitt tycke och min känsla för dagen eller stunden. Sen är det upp till dig att bilda dig en egen uppfattning :-)
 
Här nedan kommer tre viner som jag har druckit relativt nyligen:
1 - Francisco Gomez, Spanien, 70:-
Det här vinet läste jag skulle vara fantastiskt prisvärt osv. Men jag höjer det nog inte riktigt lika högt. Blir mer ett betyg på 3,5 (av 5). Jag tycker det är ett vin som kräver mat, inget vin att bara sitta och njuta av när man sitter i soffan och slappar. Tänkte att jag skulle ge det en chans till men då ha det till mat av nöt eller lamm som det ska passa till enligt systembolaget.
2 - Bonza, Australien, 80:-
Enligt mig ett mycket prisvärt vin! Det här föll mig i smaken, makalöst gott var min upplevelse. Jag ger det en 4, nästan en 4,5 med tanke på priset. Ska testa igen och se om jag kommer ha samma uppfattning, men den här gången tyckte jag att det var ett toppen vin! Finns nog en anledning till att det har fått medalj :-)
3 - Masi, Italien, 100:-
Ett vin som jag alltid vill ha hemma, men också ett vin som har ökat på en del i pris är min känsla. Det här är ett toppenvin, som passar till mycket, buffé, lättare maträtter som pasta, kyckling, fisk, men också till det där glaset med rött när man vill sitta i soffan och läsa en bok och ha ett gott vin till :-) För mig är det nästan en 5:a, med tanke på att jag tycker att det passar till så mycket. Men ska vara försiktig med att sätta topptopp-betyg, så det blir 4,5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela