vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Pasta med brieost och massa andra gosaker

Publicerad 2018-06-17 21:11:00 i Allmänt, Vegetariskt, pasta, snabblagat,

Har ni lagt märke till det ni också?
Förstår inte varför, men det bara är så... 😳 Jag hamnar i stim 😅 Nu är det 19 dagar sedan mitt förra inlägg och innan det slängde jag ut flera stycken för att sen pausa lite. Ja, men då vet ni läget 😂 Dröjer det två veckor eller så innan ni ser mig här igen, så vänta lite till, jag kommer tillbaka 😉
 
Det jag kommer med idag blev ett väldigt lyckat experiment, så det måste jag bara dela med mig av 😊.
Vi hade en brieost som behövde göras något med och för några år sedan åt jag en pastarätt med just brie och en massa tomater. Det var bara att börja testa 🙂 och vill du ha vegetariskt är det bara att utesluta baconet eller om du vill ha mer protein kan du blanda ner lite färdiggrillad kyckling - lätt att variera 👍🏻
Du behöver:
400 g pasta 
250-300 g brieost
20 små tomater (Vi använde romantica tomater)
35 g färsk bladspenat
3 vitlöksklyftor
2,5 msk olivolja
0,5 tsk balsamvinäger
Ca 15 basilikablad
0,5 tsk salt
1-2 krm pepparmix
1 pkt bacon
 
Gör så här:
Strimla baconet och knaperstekt det, pressa ner 1,5 vitlöksklyfta i slutet och låt den få fräsa med en stund innan baconet hälls upp på hushållspapper för att rinna av.
Koka pastan.
Dela tomaterna i halvor/kvartar.
Skär bort en del av den vita kanten på brieost en och tärna upp den.
Blanda tomater, brieost, pressad vitlök (1,5 klyfta), basilika och spenat med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
När pastan är klar och vattnet avhällt blandas pastan med tomatröran i en stor skål.
Toppa med bacon och dekorera med basilikablad.
 Lätt att variera! Vegetariskt? Uteslut baconet. Mer protein? Tillsätt lite kyckling 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela