vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Kardemummamuffins

Publicerad 2018-05-11 12:32:00 i AllmÀnt, fika,

Idag blir det en tur till min morfar 😊💕
Han Ă€r helt enastĂ„ende! En fantastisk gubbe i otroligt segt virke 😏. Om knappt tvĂ„ mĂ„nader fyller han 98 Ă„r!! Bara det Ă€r sĂ„ hĂ€ftigt! Han har dessutom överlevt en stroke, att hans enda barn gĂ„r bort i cancer i samma veva och har sjĂ€lv prostatacancer!
Han Ă€r en sĂ„n go gubbe och i grunden den mest positiva mĂ€nniska jag kĂ€nner ❀ sen att det senaste han har varit med om har pĂ„verkat honom och han faktiskt Ă€r lite smĂ„grining nu för tiden Ă€r ju inte sĂ„ konstigt faktiskt.
SĂ„ idag har jag bakat kardemummamuffins och tar med mig dem till honom, tar ut honom i solen och tar en fika med honom och njuter av vĂ€rmen ihop med honom- Ă€lskade morfar ❀
SÄ det hÀr fÄr bli:
Morfars kardemummamuffins 
Du behöver:100 g smör
1 dl mjölk
3 Àgg
2,5 dl strösocker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk nystött kardemumma
 
ev smör att hyvla över
PĂ€rlsocker
Gör sÄ hÀr:
SÀtt ugnen pÄ 175 grader.
Ladda upp med formar, ca 12 st stora (jag sÀtter dem i en muffinsplÄt).
SmÀlt smöret.
Vispa Àgg och socker pösigt.
HÀll i mjölken i smöret, rör om. 
Rör ner smörblandningen i Àggblandningen.
Blanda de torra ingredienserna och rör sen ner det i smeten.
HĂ€ll upp i formarna.
Hyvla ev lite smör och lÀgg uppe pÄ.
Strö pÄ pÀrlsocker.
GrÀdda mitt i ugnen 15-20 minuter.
Till min Ă€lskade morfar ❀

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela