vardagslivett.blogg.se

Blogg om mat, vin och vardagspusslet.

Lax med fetaosttäcke

Publicerad 2018-10-20 11:42:00 i Allmänt, fisk,

Blir inte så många inlägg just nu tyvärr. Inspirationen vill inte riktigt infinna sig och det där med matlagning känns just nu som något som bara måste göras. Därav inte så mycket testande av nya saker 😕 Men jag vet att det blir så här ibland. Mycket på jobbet och mycket hemma. Är i slutskedet av att ta över huset och det kräver sin energi och tid, men snart är det klart!! 
Underbart!! 
 
Så, det var min klagosång och förklaring till varför jag inte är så aktiv här 😅
Nu till det roliga 😁 Det kommer ett nytt recept!! 😃
Vi åt med sötpotatis klyftor. Finns i frysdisken att köpa, men går ju även att göra själv. Mitt bästa tips för att få egengjorda sötpotatispommes/klyftor bra är att rulla dem i potatismjöl och om man har varmluftsugn att man kör på den.
 
Lax med fetaosttäcke:
Det här behöver du:
4 portionsbitar lax
150g fetaost
1 dl creme fraiche
1 tsk honung
Salt
Citronpeppar
Färsk timjan
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Smörj en ugnssäker form och lägg i laxen.
Salta och peppra (citronpeppar).
Smula/mosa ner fetaosten i creme fraichen och blanda ner honungen.
Bred på gojan på laxen.
Strö över färsk timjan efter tycke och smak.
Ställ in i ugnen i ca 12 minuter.
 
Jag gjorde även en kall sås till.
Jacob (sonen) tyckte den kändes överflödig, men själv tyckte jag det var gott att ha den till. Slänger in receptet på den också 😊
Kall sås, bara att röra ihop:
Du behöver:
1 dl creme fraiche
1,5 tsk sambal oelek
1 tsk honung
Smaka av med salt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela